Rammebeskrivelse for arbejdet med venskabsklasser
Formål
Arbejdet med venskabsklasser har til formål:
- at skabe relationer på tværs af klasser og alder, hvilket skaber en mere tryg hverdag for alle
- at skabe relationer, der modvirker mobning og skaber trivsel
- at skabe relationer, der styrker skolens ”fællesskab”
- at give de yngste muligheder for at finde/opleve rollemodeller
- at skabe rammen for et socialt og fagligt fællesskab
- at skabe samarbejdsrelationer, der styrker indlæringen for begge parter
Organisering
- 0. kl. - 5. kl. (a-a, b-b, c-c eller ud fra egne aftaler på årgangene)
- 1. kl. - 6. kl. (do)
- 2. kl. - 7. kl (do)
- 3. kl. - 8.kl. (do)
- 4. kl. - 9. kl (do)
Efterfølgende starter 4.kl. i 5.kl. med at være venner med den kommende 0.kl., evt. starter de allerede med at være venner med ”minifritteren” pr 1. marts.
Hver elev tildeles fx en eller to elever – en ”skoleven” - som man har særlig kontakt (og ansvar for) ved diverse sammenkomster og arrangementer. Det er ikke nødvendigvis den samme igennem hele året /alle årene. Man kan også arbejde med en løsere struktur, som passer bedre til de konkrete klasser og / eller det man samarbejder om. Klasselærerne aftaler selv dette ved skoleårets start.
Ud over den skitserede grundstruktur kan der etableres andre samarbejdsrelationer. Fx kan det være aktuelt, at 3. klasserne - inden de skal flytte fra indskoling til mellemtrinnet - skaber kontakt til en klasse eller årgang på mellemtrinnet (4. eller 5. klasse), så de kender nogen, når de starter i den nye afdeling.
Ideer til fælles aktiviteter for venskabsklasserne
Sociale relationer:
- Fælles legetimer / spilletime/ boldspil. Fx sanglege, gamle lege, idrætslege, hvor de ældst elever instruerer og underviser de yngste, eller hvor store og små er sammen i legen.
- Orienteringsløb / post løb med skoleopgaver evt. ude i naturen, hvor de ældste har ansvaret for de yngste. Eller de ældste har arrangeret det på skolen med sig selv som levende poster.
- Fælles udflugt (strand, skov mm.)
- Fælles julepyntedag (eller dele af dagen)
- 5.klasserne viser de nye 0.klasser rundt på skolen på en af de første skoledage
- 5.klasserne laver navneskilte (evt. med billeder) sammen med 0. klasse
- Historielæsning på biblioteket eller i klassen
- ”Teatersport” - de ældste elever øver drama i en god ramme
- Fælles oprydning på udearealer eller i naturen
- Fælles udflugt – de ældste har ansvaret for de yngste
Faglige/lærings relationer:
- Samarbejde i en ”stjerneuge”
- Oplæsning af egne produktioner hos hinanden (digte, fortællinger mm)
- Opførelse af drama -/teaterstykker/ kabaret for hinanden
- Fælles natur og teknik opgaver og forsøg
- Fælles ekskursion fx til stranden / vandhul / skoven
- Fælles ”matematik på tværs”, hvor man i fællesskab arbejder med matematikopgaver. De ældste elever udfordres i evnen til at forklare matematiske begreber og problemstillinger
- Fælles idrætsaktiviteter eller de ældste arrangerer for de yngste
- De ældste lærer de yngste computerfærdigheder
- Fælles bagedag i madkundskabslokalet fx bagning af boller, pandekager, æbleskiver eller lign.
- Brevskrivning – de ældste lærer de yngste med at skrive og tegne (eller det at gøre det på en pc)
- Samarbejde ang. læsning fx i perioder med læsebånd
- Lektiehjælp
Find ideer til fælleslege på fx denne hjemmeside: http://www.legepatruljen.dk