Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2024

Notat fra skoleudviklingssamtale 2024 på Strib Skole

I dette notat præsenteres de udviklingspunkter og tiltagStrib Skole, der er gennemgået i årets skoleudviklingssamtale. Skoleudviklingssamtalen er en dialog om skolens kvalitet og udvikling mellem skolechefen i Middelfart Kommune og skolens ledelsesteam. 

I forberedelserne til skoleudviklingssamtalen indgår en dataanalyse af relevant data for skolen. På baggrund af ledelsens analyse af hvilke udfordringer og tiltag, som skolen lykkes med, er forældre, elever og medarbejdere blevet inddraget i en dialog herom.

 

Den røde tråd i skolens udvikling og indsatser

Fundamentet på Strib Skole er bygget på skolens vision ”På Strib Skole lærer og opdager vi verden i små og store fællesskaber. Med indsigt og udsyn sætter vi spor, skaber forandringer og udvikler os.” samt skolens værdier ”Gejst, læring og fællesskab”.

Ved skoleudviklingssamtalen tog ledelsen afsæt i følgende temaer, hvortil data er analyseret og præsenteret i en sammenhæng:

  • Helhjertede Skoledage
  • Chancelighed, herunder skolens indsats i "Flere med I Fællesskaber i Almendelen"
  • Skolefravær

I dette og kommende skoleår, vil vi fortsat have stort fokus på:

 

HELHJERTEDE SKOLEDAGE

Relevans

Handlinger

Forandring

Vi oplever, at elever og personale ser stor værdi i læringsaktiviteter, hvor eleverne er i grupper på tværs af årgange.

 

I aktiviteterne har de ældste elever ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere forløb og er samtidig rollemodeller for de yngste.

 

Vi oplever, at elever og personale er i flow med lavt konfliktniveau og høj deltageraktivitet

Vi vil…

  • Fortsat videreudvikle, planlægge og gennemføre helhjertede skoledage som fagdage, der styrker de ældste elevers oplevelse af ansvar og praksisfaglighed, elev-elev-relationer på tværs af årgange og oplevelsen af at være en del af skolens fællesskab

  • Planlægge og gennemføre flere ”venskabsklasse-forløb” for at styrke fællesskaberne på tværs af skolen

  • Udvikle et metodefællesskab til evaluering med elevinddragelse

  • Fastholde, at vi møder børn i øjenhøjde, tager dem alvorligt og har øje for det enkelte barns behov

  • Videreudvikle årshjul, måneds- og ugeplaner i SFO

 

Vi ønsker, at…

  • Flere elever oplever at have helhjertede skoledage

  • Flere elever oplever at have ansvar og udvikler praksisfaglighed

  • Flere elever oplever at have venskaber på tværs af årgange

  • Flere elever oplever god støtte og inspiration fra det pædagogiske personale

  • Færre elever har bekymrende og/eller ulovligt fravær

  • Flere børn og forældre oplever, at Strib SFO er en aktiv SFO, som også følger børnenes interesser

  • SFO: Børn og forældre oplever, at personalet er nærværende og engageret i børnenes liv og trivsel

 

 

CHANCELIGHED

Relevans

Handlinger

Forandring

Generelt tilkendegiver elever på Strib Skole, at de er glade for at gå i skole. Der er forholdsvis lavt skolefravær, og sammenlignet med andre skoler er Strib Skole førstevalg for mange forældre.

 

Der er specialpædagogiske og faglige indsatser i flere klasser, og vi ser et potentiale i at styrke co-teaching, før-under-efter læringssituationer

 

Vi vil…

  • Styrke viden og kompetencer inden for co-teaching ved at deltage i det kommunale udviklingsprojekt FIFA med ledelse og pæd. personale

  • Styrke samarbejdet i forberedelse af undervisning og aktiviteter i SFO

  • Styrke kollektiv praksis med afsæt i fælles børnesyn, vision og værdier

  • Styrke vejlednings- og evalueringskultur med fokus på feedback

 

Vi ønsker, at…

  • Styrke alle elevers trivsel og læring, fordi de bliver mødt almenpædagogisk og specialpædagogisk dér, hvor de er

  • Øge trivsel og mindske bekymrende fravær ved at styrke relationer og systematisk fokus på elevernes læring og trivsel

  • Styrke inkluderende børnefællesskaber

  • Styrke alle elevers deltagelsesmuligheder

 

 

 

Evaluering af indsatserne vil foregå i forskellige fora: 

  • I skolebestyrelsen

  • I ledelsen

  • I teams 

  • Næste års skoleudviklingssamtale

 

 

Dato: 23. april 2024