Notat fra skoleudviklingssamtale 2024 på Strib Skole
I dette notat præsenteres de udviklingspunkter og tiltag på Strib Skole, der er gennemgået i årets skoleudviklingssamtale. Skoleudviklingssamtalen er en dialog om skolens kvalitet og udvikling mellem skolechefen i Middelfart Kommune og skolens ledelsesteam.
I forberedelserne til skoleudviklingssamtalen indgår en dataanalyse af relevant data for skolen. På baggrund af ledelsens analyse af hvilke udfordringer og tiltag, som skolen lykkes med, er forældre, elever og medarbejdere blevet inddraget i en dialog herom.
Den røde tråd i skolens udvikling og indsatser
Fundamentet på Strib Skole er bygget på skolens vision ”På Strib Skole lærer og opdager vi verden i små og store fællesskaber. Med indsigt og udsyn sætter vi spor, skaber forandringer og udvikler os.” samt skolens værdier ”Gejst, læring og fællesskab”.
Ved skoleudviklingssamtalen tog ledelsen afsæt i følgende temaer, hvortil data er analyseret og præsenteret i en sammenhæng:
- Helhjertede Skoledage
- Chancelighed, herunder skolens indsats i "Flere med I Fællesskaber i Almendelen"
- Skolefravær
I dette og kommende skoleår, vil vi fortsat have stort fokus på:
HELHJERTEDE SKOLEDAGE | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
Vi oplever, at elever og personale ser stor værdi i læringsaktiviteter, hvor eleverne er i grupper på tværs af årgange.
I aktiviteterne har de ældste elever ansvar for at planlægge, gennemføre og evaluere forløb og er samtidig rollemodeller for de yngste.
Vi oplever, at elever og personale er i flow med lavt konfliktniveau og høj deltageraktivitet | Vi vil…
| Vi ønsker, at…
|
CHANCELIGHED | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
Generelt tilkendegiver elever på Strib Skole, at de er glade for at gå i skole. Der er forholdsvis lavt skolefravær, og sammenlignet med andre skoler er Strib Skole førstevalg for mange forældre.
Der er specialpædagogiske og faglige indsatser i flere klasser, og vi ser et potentiale i at styrke co-teaching, før-under-efter læringssituationer
| Vi vil…
| Vi ønsker, at…
|
Evaluering af indsatserne vil foregå i forskellige fora:
- I skolebestyrelsen
- I ledelsen
- I teams
- Næste års skoleudviklingssamtale
Dato: 23. april 2024